Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Úvodní stránka > Aktuality > Vyjádření starostky k průběhu anketního hlasování (26 hlasů za 30 minut z jedné IP adresy)

Vyjádření starostky k průběhu anketního hlasování (26 hlasů za 30 minut z jedné IP adresy)



Vážení spoluobčané,

ve volebním programu jsem vyslovila názor, že občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí, a slíbila jsem, že v otázkách s širokým dopadem půjdeme cestou průzkumů mezi občany, třeba jen volnou formou, ale tak, abychom znali většinový názor. V žádném případě se z mé strany nejednalo jen o předvolební sliby. Jedním ze způsobů, který mi přišel pro naplnění slíbeného vhodný, je možnost veřejné ankety, která, ač není právně závazná, by mohla poskytnout představu o většinovém názoru. Záměrně píšu mohla by.

Každá taková anketa má svoje technické limity, se kterými je třeba pracovat. Nelze identifikovat člověka, který sedí u počítače nebo s telefonem v ruce, a posílá hlas. Co lze identifikovat, je IP adresa. Bohužel, provider poskytující většinu internetového připojení v obci má jednu sdílenou adresu ne pro jednotlivý dům, ale dokonce více domácností najednou. Jestliže jsme na začátku povolili hlasování z jedné IP adresy, obraceli se mě občané s tím, že jim již hlasovat nejde. Navíc, ne v každé domácnosti má každý svůj počítač, tablet, notebook nebo chytrý telefon. Proč by tedy měl mít možnost hlasovat z rodiny nebo dokonce z ulice jen jeden…

Nezbylo, než odstranit blokaci IP adresy po každém hlasování, ale už v tomto okamžiku bylo jasné, co takové řešení může způsobit. A očekávané se, bohužel, stalo skutečností.

Aplikace Anketa umožňuje identifikovat, z jaké IP adresy bylo hlasováno, a hlasování, jak již prokazatelně někteří zjistili, lze opakovat po jedné minutě. A tak se děje, že například za dobu od 7.05 do 7.40 hodin v anketě přibude 26 hlasů z jedné IP adresy.

Je to pro mě smutné zjištění, že i taková hloupost a dětinskost najde v životě svého realizátora. Anketa měla sloužit nám všem k možnosti dát najevo svůj názor, a předpokládala určitou mravní dospělost a smysl pro fair play. Nikdo nic nezíská tím, že za dvacet minut připojí dvacet podpisů, které, protože jsou v těsném sledu za sebou z jedné IP adresy, správce webu stejně smaže. Pokud mu ovšem k uspokojení nestačí to, že zkazil všem ostatním dobrý úmysl. A za sebe dodávám, že ovlivňování veřejného mínění tímto způsobem je nakonec vždy Pyrrhovo vítězství.

Přeji Vám všem pěkné dny,

Hana Chalupská


Komentáře


  • 18. 2. 2019 8:11
    Jiří Bronec junior
    Dodatek

    Ano, pí Chalupská, plně s Vámi ve výše napsaném souhlasím. Můj (osobní) názor je - z výše popsaného, že je tu na obci plno egoistických ješitů, kteří nepřipustí, aby jejich zvolená možnost (DAR/DOTACE) prohrála...myslím tedy v celkovém výsledku, co si lidi skutečně myslí u nás v Mydlovarech o dané anketě...Takže ho dle mého názoru - možná (určitě) - zkreslují....
    Mějte se a - PŘÁNÍ: veďte co nejlepe a nejdemokratičtěji Mydlovary - s pozdravem Jiří Bronec junior :-)


  • 18. 2. 2019 8:35
    Jiří Bronec junior
    Dodatek - doplnění

    Moje upřesnění předtím mnou uvedeného - přesněji řeknu "NĚKOLIK egoistických ješitů" - za neúplnou přesnost se omlouvám a takto se přiznávám....Zdarec všici


  • 26. 2. 2019 16:17
    Miroslav Kamiš
    anketa ?? proč ??

    Ač nerad ale musím reagovat na probíhající anketu.
    Dle vyjádření pí. starostky je zřejmě zmanipulovaná což se dalo čekat když se zamyslím proč zřejmě vůbec vznikla. Dle mého vznikla na popud toho že občany i mnou zvolená zastupitelka za stranu která hlásala poctivost, TRANSPARENTNOST !!! spravedlnost a na základě tohoto programu byla do zastupitelstva zřejmě zvolena, a zároveň zastupující spolek který čerpá dotace navrhla že chce pro svůj spolek DAR !! Co je na daru TRANSPARENTNÍ ?? Dle mého nic !
    Dle tohoto návrhu, aby to bylo spravedlivé tak budeme dávat dar všem spolkům v obci ať již současným nebo i těm které teprve mohou vzniknout? Dle mého super nápad, taky mě to nabízí myšlenku nějaký založit pak vás všechny pozvu na mejdlo, když nemusím dokazovat za co jsem utratil VAŠE !! peníze.
    A asi to nefunguje ani tak, že pro další spolky nastavíme nová pravidla jak tvrdí jeden z dalších nových zastupitelů zvolený za stranu hlásající též TRANSPARENTNOST. Asi si nedokáže představit že za tím je práce ( které na rozdíl od ostatních zatím moc neodvedl) lidí, kteří museli tento dokument připravit a není účelem ho měnit pokaždé když vznikne nový spolek a zřejmě podle toho kdo v něm bude tak se bude zvažovat zda dostane dotaci nebo dar?
    Je smutné že necelý půlrok po volbách námi zvolení jedinci na základě programu kterému jsme věřily a měli jsme pocit že se něco změní takhle mění názor a kašlou na svoje voliče. Doufám i když je to ještě daleko, že si občané Mydlovar budou pamatovat jak s jejich důvěrou daní zastupitelé naložili.

    MK


  • 16. 3. 2019 17:36
    Věra Marušková
    Re: anketa ?? proč ??

    Drahý sousede Miroslave!
    Už několikrát jsme s Renatou vysvětlovaly, že pro DAR hlasujeme nikoliv proto, že nechceme dokladovat utracené finance od obce, ale proto, že nechceme jako statutární orgán ručit vlastním majetkem za poskytnuté finance. Naše nabídka na zdokladování DARU byla odmítnuta. Osobně mne VELMI uráží věta o mejdlu za obecní peníze!!!! Kde jsi byl, když se na návsi hrabalo listí? Přišel jsi někdy Ty a nebo Tvoje žena pomoci při akci ukliďme Česko? Účastnil jsi se vůbec někdy jakékoliv akce pořádané v obci? Od takových lidí osočování o mejdlech za obecní peníze opravdu sedí. Nikdy nemůžu zapomenout na to, jak vám Mydlovaran byl dobrý, aby jste prorazili ve volbách, i když jste v něm nepřeložili stéblo! A Renata, která ho založila a která odvedla nejvíc práce, je najednou černou ovcí. Nezapomeň prosím očernit každého, kdo se opováží vyjádřit svůj vlastní názor a nekýve automaticky na vše co se navrhne.
    Věra M.


  • 17. 3. 2019 11:32
    Hana Chalupská
    Pokus o věcnost...

    Dobrý den, vážení diskutující,
    Zdůrazňuji, že se chci vyjádřit pouze k faktům, a to zcela obecně, neboť jsem toho názoru, že pro správné uchopení celého problému je třeba držet se právě faktů…
    1. K nabídce na zdokladování DARU
    Pro darovací smlouvu je typické, že dárce bezplatně poskytuje nebo se zavazuje poskytnout obdarovanému určitý majetkový prospěch, aniž by k tomu měl právní povinnost, a obdarovaný tento dar nebo slib přijímá. Darovací smlouva je dvoustranný právní úkon, k jehož pojmovým znakům náleží předmět daru, bezplatnost a dobrovolnost. Jinak řečeno, dárce přenechává obdarovanému dar bezplatně, tzn. bez jakékoli protislužby, a obdarovaný obvykle také není vázán, jak má s poskytnutým darem naložit.
    Jestliže je poskytnutí daru vázáno na určité konání, tedy dar je účelově vázán na závazek obdarovaného (např. poskytnout vyúčtování), nedochází k uzavření darovací smlouvy, ale tzv. inominátní (v občanském zákoníku výslovně neupravené), nepojmenované smlouvy.
    Taková smlouva nejen, že není neplatná, ale ani se nepříčí dobrým mravům, neboť strany se na takovém postupu dohodly. Je pak ale otázkou, jaký je vlastně rozdíl mezi dotací a darem, je-li i v rámci daru požadováno, resp. poskytováno vyúčtování, které je jinak typické pro dotaci.
    Fakticky má tento stav jediný důsledek, a to ten, že při zjištění zneužití daru skončí celá kauza tímto zjištěním, neboť možnost - právo dárce odvolat dar (dříve požadovat vrácení daru) zákon připouští pouze ve dvou případech, a to pro nevděk obdarovaného, a pro nouzi dárce. Tedy situace pro vztah obce a obdarovaných krajně netypický…
    Čemu tedy pomůže, bude-li obec požadovat vyúčtování, u kterého pouze konstatuje, že dar nebyl použit v souladu s účelem? Jediné, co pak může obec učinit, je v dalších letech dar již neposkytnout. Vždy jsem se k věci stavěla tak, že jít cestou daru je pro mě rozhodně administrativně jednodušší, nicméně že nesouhlasím s vytvářením zmiňovaného kočkopsa, tedy daru s vyúčtováním. Buď dotace, nebo dar.
    Přesto jsem předložila zastupitelstvu směrnici č. 2 o poskytování darů, která v obecných ustanovením obsahuje i ono problematické vyúčtování. Činím tak jenom z toho důvodu, že vím, že se již sice nebude jednat o ryze darovací smlouvu, ale smlouvu tzv. inominátní, nicméně stále platnou. Politika je umění možného…
    Pro objektivitu vývoje celého sporu si dovolím připomenout, že na počátku stál problém s vyúčtováním, resp. kopírováním množství dokladů pro kontrolu. Proto jsem zjišťovala a následně informovala zastupitele o praxi v okolních obcích, a následně nabídla ono pro mě stále problematické vyúčtování daru v podobě směrnice o darech.
    2. K majetkové odpovědnosti, tentokráte u starostů, ručících ze zákona celým svým majetkem…
    Starosta je ze zákona považován za odborníka v oblasti chodu obcí a jako takový nese patřičnou odpovědnost. Zejména je povinen dodržovat veškeré povinnosti, které mu jakožto členovi voleného orgánu právnické osoby (tj. i obce) ukládá občanský zákoník. Ten vychází z toho, že starosta je dostatečně uvědomělý a že disponuje takovými schopnostmi a znalostmi, aby mohl svou funkci náležitě vykonávat. To musí být starosta schopen hned na počátku posoudit, neboť pokud by přecenil své síly a funkci přijal, ačkoli pro „starostování“ nemá vlohy, může se dostat do problémů. Jednalo by se totiž o nedbalé jednání, za které by byl starosta odpovědný.
    Starosta musí být schopen rozpoznat situaci, kdy obci hrozí nebezpečí (např. uložení pokut, vznik dluhů), kterému lze zabránit, a náležitě zasáhnout.
    Pokud starosta poruší své povinnosti (například nepečuje o majetek obce s péčí řádného hospodáře) a způsobí tím obci škodu, je povinen ji nahradit. Takovou škodu musí obec po starostovi náležitě vymáhat. Nečinnost by totiž v tomto případě opět poškozovala obec a ten, kdo by se na tom podílel (např. ostatní členové zastupitelstva), by byl za případné nevymožení dluhu odpovědný.
    Pokud starosta nenahradí obci škodu, kterou jí způsobil, a věřitel se po obci nedomůže zaplacení svého nároku, pak starosta ručí osobně věřiteli za dluh obce v rozsahu, v jakém obci škodu nenahradil.
    Přeji pěknou jarní neděli, HCH.


Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat my, a to pro možnost vám odpovědět. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů.